5 jaar TalentCare: tijd voor reflectie en nieuwe ambities

5 jaar

TalentCare bestaat in januari 2021 vijf jaar. Tijd om te reflecteren op een lustrum lang zorg verbeteren. Waar komen we vandaan? Waar staan we nu? En met welke ambitieuze plannen gaan we de komende jaren aan de slag? Oprichter Stefan Ottenbros en HR-directeur Esther Teeuw blikken terug Ă©n vooruit.

Het begin van TalentCare

“Wat zou het fijn zijn als ik meer tijd had voor persoonlijk contact met mijn patiënten.” Het zijn de woorden van Stefans moeder, die eind jaren negentig een opleiding tot doktersassistente volgt. Stefan is dan een jaar of tien. “Ze vertelde over toenemende werkdruk in de zorg. Daar moet ik later iets aan doen, dacht ik.”

Als hij farmacie gaat studeren, voelt Stefan nog sterker dat hij de zorg wil veranderen. “Ik vond dat menselijk contact met patiënten voorop moest staan. En dat er meer aandacht moest komen voor zorgmedewerkers zelf. Alleen als zij goed voor zichzelf zorgen, kunnen ze dat ook voor een ander doen.”

Een nieuwe generatie zorgverleners 

In 2014, als Stefan 27 jaar is, richt hij StudentCare op. Met deze organisatie wil hij studenten in een vroeg stadium van hun opleiding stimuleren zichzelf verder te ontwikkelen. In 2016 volgt TalentCare. Stefan: “De best mogelijke zorg met persoonlijke aandacht, dat is onze missie. We ontwikkelen een nieuwe generatie zorgverleners, die bijdraagt aan zorgverbetering en meer menselijkheid in de zorg.”

Dat doet TalentCare door jonge zorgverleners een ontwikkelprogramma aan te bieden via haar eigen WeCareAcademy. Tijdens zo’n ontwikkeltraject doen jonge artsen en verpleegkundigen werkervaring op in bijvoorbeeld de ouderenzorg, de gehandicaptenzorg of bij psychiatrische instellingen.

“Wij leren zorgverleners impact maken”

Esther Teeuw, HR directeur

Daarnaast spijkeren de zorgverleners hun vakinhoudelijke kennis bij, en werken ze aan hun persoonlijke ontwikkeling. Wat wil ik nog leren? Hoe bewaar ik een goede balans tussen werk en privé? En hoe maak ik impact op de zorgwereld met persoonlijke aandacht voor de patiënt?

Voor en door zorgverleners

Zorgverleners krijgen coaching en begeleiding van managers van TalentCare. Zij zijn zelf ook arts of verpleegkundige (geweest). Samen zoeken zij naar de werkplek waar een zorgverlener zich het beste verder kan ontwikkelen. Op die werkplek start elke zorgverlener bovendien een eigen verbeterinitiatief, dat bijdraagt aan verbeteringen op de werkvloer.

“Om de zorg te verbeteren, heb je zelfvertrouwen nodig. Je moet weten hoe je je omgeving inspireert”, vertelt Esther. De HR-directeur begon in 2019 bij TalentCare om het managementteam te coachen. Inmiddels begeleidt ze ook zorgverleners.

“Zorgopleidingen besteden weinig aandacht aan soft skills. Wij focussen daar juist op. Bijvoorbeeld: Hoe breng je je mening over als je het lastig vindt om je in een vergadering te mengen? Of: Hoe maak je écht contact met patiënten tijdens je spreekuur?”

Veilige werkcultuur

Inmiddels is de eerste nieuwe generatie artsen en verpleegkundigen volop in ontwikkeling. “Zij hebben verschillende succesvolle verbeterinitiatieven opgezet”, vertelt Stefan trots. “We zien bij onze opdrachtgevers een veiligere werkcultuur ontstaan. Er is bijvoorbeeld meer ruimte om fouten bespreekbaar te maken. Ook zijn er betere inwerkprogramma’s. En we zijn onlangs gecertificeerd als Great Place To Work. Zo hopen we andere (zorg)organisaties te inspireren tot goed werkgeverschap.”

Naast persoonlijke ontwikkeling richt TalentCare zich tegenwoordig dus ook op goed werkgeverschap en impact maken. Wat heb je van je werkgever nodig om het beste van jezelf te geven? En hoe betrek je collega’s bij je plannen en ideeën? “Dat laatste is vooral belangrijk om zoveel mogelijk zorgverleners te bereiken, zodat we de zorg samen kunnen verbeteren”, aldus Stefan.

800 werkplekken in de zorg verbeteren

Het aanspreken van nieuwe zorgverleners is een belangrijke ambitie van TalentCare. “Over vijf jaar willen we dagelijks op 800 werkplekken de zorg verbeteren”, vat Stefan de plannen samen. Daarvoor is de afgelopen jaren hard gewerkt aan de kwaliteit van het onderwijs, de WeCareAcademy, de coaches en het management. “Nu is het tijd dat nog meer mensen zich bij onze beweging aansluiten.”

TalentCare wil bijvoorbeeld meer met ziekenhuizen samenwerken en een tak met medisch specialisten opzetten. Ook de groep verpleegkundigen mag verder groeien. Esther: “We gaan ons verhaal op zoveel mogelijk plekken delen. Bijvoorbeeld via workshops en presentaties over onze verbeterinitiatieven. Daar kunnen artsen en verpleegkundigen uit het hele land hun voordeel mee doen.”

“Wij geloven dat iedere zorgverlener de zorg beter kan maken”

Stefan Ottenbros, oprichter

Dat het werkt om jezelf te laten horen, heeft TalentCare de afgelopen vijf jaar wel bewezen. “Voorheen moesten we zelf op zoek naar mensen die bij ons les wilden geven”, vertelt Esther. “Inmiddels komen zij uit zichzelf naar ons toe, omdat ze zo graag bij ons willen werken. Een groot compliment.”


Aan de slag met werkdruk

De komende jaren richt de zorgorganisatie zich ook op verschillende ontwikkelingen in de zorgsector. Toenemende werkdruk, bijvoorbeeld. Esther: “Tussen een burn-out (overbelast) en bore-out (onderbelast) ligt een punt dat wij burn-even noemen. Op dat punt vraagt een werkgever veel van je, zodat je groeit en ontwikkelt. Maar niet zoveel dat je opgebrand raakt. Wij gaan onze medewerkers helpen uitvinden waar dat punt voor hen ligt.”

Een andere trend is dat steeds meer zorgmedewerkers het vak vroegtijdig verlaten. “Dat is zonde”, vindt Stefan. “Wij geloven dat iedere zorgverlener de zorg een beetje beter kan maken als de wil er is. En dat er altijd een plek is in de zorg die bij je past. We blijven ons inzetten om die plek samen met zorgverleners te vinden.”

De oprichter van TalentCare ziet verder dat de behoeften van de huidige generatie veranderen. “Een arts is niet alleen arts, maar wil ook een goede vader of moeder zijn. Of tijd hebben voor hobby’s. Daar spelen wij op in. Bijvoorbeeld met arbeidsovereenkomsten op maat, met flexibele uren.”

Crisis in de zorg

Zorgt de coronacrisis nog voor nieuwe inzichten? Esther: “Voor een organisatie waarin samenwerken zo belangrijk is, was het vooral pijnlijk dat we elkaar weinig fysiek zagen. Gelukkig konden we ons onderwijs online vormgeven. En een-op-eengesprekken met coaches en mentoren konden gewoon doorgaan.”

“Deze bijzondere werkcultuur zie ik zelden in andere organisaties”

Esther Teeuw, HR-directeur

Bovendien ontstonden er ondanks – of misschien juist door – de crisis nieuwe verbeterinitiatieven op de werkvloer. Denk aan artsen die met een draagbare computerbril op afstand patiĂ«nten waarnemen. “En we hebben gemerkt dat ons werk soms efficiĂ«nter kan”, zegt Stefan. “Bijvoorbeeld met online vergaderingen. Dat nemen we mee.”

Unieke werkcultuur

Waar hij vijf jaar na de oprichting van TalentCare het meest trots op is? “Op onze mensen. Toen ik begon, had ik een duidelijke missie. Nu heb ik een team om me heen om die missie ook waar te maken. Met mensen die weten hoe het in de praktijk werkt, en mensen met kennis van het bedrijfsleven. Het beste van twee werelden voor een succesvolle zorgorganisatie.”

Daarnaast is hij trots op de unieke werkcultuur. Net als Esther. “Alle medewerkers willen zich snel ontwikkelen, elkaar feedback geven en ontdekken wat er nog beter kan”, merkt ze. “Ze ademen onze kernwaarden: verwonderen, genieten, leren, reflecteren, jezelf zijn en samenwerken. Dat kom ik in andere organisaties zelden op deze manier tegen.”

Volgens Esther is dat vooral te danken aan de oprichter van TalentCare zelf, die ruim twintig jaar geleden al vond dat het anders moest in de zorg. “Ik ken geen andere CEO die zoveel bezig is met zijn ontwikkeling, talenten en valkuilen als Stefan. Hij leeft helemaal voor en volgens onze kernwaarden. Daar profiteert de hele organisatie van. Als hij dat voorbeeld niet had gegeven, was TalentCare nooit zo’n succes geworden.”

Stefan Ottenbros
Oprichter + Directeur

Meer weten?
Neem direct contact met mij op!

Ik startte TalentCare met een droom: Het zorgsysteem in Nederland beter maken voor iedereen. Die droom staat nog steeds. We hebben de afgelopen jaren al een hoop stappen gemaakt met een fantastisch team en onze opdrachtgevers.