Wat 2020 de WeCareAcademy bracht – en met welke ambities we verdergaan

Onderwijs Wecareacademy

Een vernieuwd onderwijsprogramma, meer samenwerkingen met externe partijen en boeiende trainingen van zorgprofessionals. De WeCareAcademy had een hoop op de planning voor 2020. Maar toen kwam corona. Manager Beloe Schermerhorn blikt terug en kijkt vooruit naar 2021. “Ik ben positief verrast door de mogelijkheden van online onderwijs.”

“Als er in 2020 iets belangrijk was, was het wel aanpassingsvermogen”, lacht Beloe. “Ineens moesten we ons onderwijs digitaal geven. Van tevoren was ik sceptisch of we onze kennis zo goed konden overdragen. Maar het heeft positief uitgepakt.”

Ook is ze trots op de flexibiliteit van alle zorgverleners en ontwikkelaars. “Ze waren blij dat het onderwijs toch door kon gaan. En wij hebben veel waardevolle inzichten opgedaan. Daar gaan we in het nieuwe jaar mee verder.”

Persoonlijk ontwikkeltraject

Voordat we verder ingaan op die nieuwe inzichten, eerst wat meer over de WeCareAcademy. Dat is de interne academie voor iedereen van TalentCare en StudentCare. Alle medewerkers volgen een ontwikkeltraject, dat bestaat uit werkervaring, persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling.

“Mooi om te zien hoe alle deelnemers en docenten meedenken”

Als deelnemer doe je praktijkervaring op bij verschillende zorginstellingen. Je bespreekt praktijkcasussen met collega’s en externe zorgprofessionals. En je traint je persoonlijke vaardigheden. Hoe werk je samen met verschillende typen collega’s? Hoe ga je om met stress? En wat zijn je sterke punten?

 Met het programma worden zorgverleners klaargestoomd voor hun volgende loopbaanstap.  “Dat kan een opleiding tot huisarts zijn”, noemt Beloe. “Maar ook: beter leren communiceren. Of je leiderschapskwaliteiten vergroten. Het traject is heel persoonlijk.”

Nieuw onderwijsprogramma

Beloe werkt al een paar jaar bij TalentCare. Hiervoor was ze manager van studenten, maar haar hart ligt bij het onderwijs. Als manager van de WeCareAcademy is ze eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle medewerkers van TalentCare en StudentCare.

Ze gaat over de praktische kant, zoals de planning en organisatie van het onderwijs. En het Persoonlijk Leiderschapsweekend. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor de kwaliteitswaarborging en begeleiding van de ontwikkelaars. Dat zijn bijvoorbeeld trainers, coaches en mentoren, die zelf ook vaak zorgverlener zijn. En dus veel praktische inzichten meenemen voor de deelnemers van de WeCareAcademy.

Beloe studeerde toegepaste psychologie, met als specialisatie onderwijs en ontwikkeling. Dat kan ze goed kwijt binnen haar rol. Een van haar belangrijkste taken het afgelopen jaar was namelijk het ontwikkelen van een nieuw onderwijsprogramma. Dat werd in september gelanceerd.

Drie duidelijke fasen

“We hebben de structuur van het ontwikkeltraject flink omgegooid”, vertelt ze. Het belangrijkste verschil? Zorgverleners doorlopen vanaf nu drie fasen met elk een duidelijke focus.”

De eerste fase gaat om de vraag: Wie ben ik? In de tweede fase richt je je op jouzelf in relatie tot de ander. En in de derde fase behandel je de bredere context, bijvoorbeeld in teamverband. “Het ontwikkeltraject heeft hierdoor een duidelijker begin- en eindpunt. En we kunnen in elke fase meer de verdieping opzoeken.” 

Het traject is daarnaast meer gericht op persoonlijke aandacht. “We geven onderwijs in kleinere groepen dan voorheen. Deelnemers krijgen dus meer persoonlijke begeleiding.” De aanleiding daarvoor was corona. Beloe: “De reacties zijn heel positief, dus hier gaan we in 2021 zeker mee door.”

Van fysiek naar digitaal onderwijs

Een andere belangrijke ontwikkeling in 2020 was natuurlijk de overgang naar digitaal onderwijs door corona. Beloe: “Ik was vooraf sceptisch, omdat we normaal heel erg inzetten op interactie. Kan dat net zo goed digitaal? Maar ik ben positief verrast door de mogelijkheden van online onderwijs. In kleine groepjes kun je nog steeds goed op elkaar reageren en iedereen erbij betrekken.”

De techniek verliep nog niet altijd soepel. “We hadden onderschat waar je allemaal aan moet denken. Mensen moeten weten hoe laat ze moeten inloggen, en waar. Gelukkig gaat dat nu veel beter. En het was mooi om te zien hoe flexibel alle deelnemers en docenten waren.”

Nieuwe vragen en vakgebieden

Corona bracht ook vakinhoudelijke inzichten met zich mee. Jonge zorgverleners kregen meer verantwoordelijkheden omdat alle zeilen bijgezet moesten worden in de zorg. Ook maakten ze veel persoonlijk leed van dichtbij mee. Zoals patiënten die overleden zonder familie erbij. Hoe ga je daar als zorgverlener mee om?

Beloe: “Veel van onze mensen schoten in overlevingstand en gingen maar door. Daarom hebben we online corona-intervisies georganiseerd. Zorgverleners bespraken wat de pandemie met ze deed. Ze wisselden ervaringen en tips uit. Doe ik het wel goed? Hoe pak jij dit aan? Ze vonden het fijn met gelijkgestemden te reflecteren op deze tijd.”

Daarnaast wil de manager inspelen op nieuwe vakgebieden binnen de zorg. “Verschillende zorgverleners doen nu bron- en contactonderzoek bij de GGD. Dat werk bestond eerder nog niet. Dus daar moeten wij ons onderwijs ook op aanpassen.” 

Nieuwe samenwerkingen en ontwikkelaars

Een ander belangrijk doel voor het nieuwe jaar: meer samenwerken met externe partijen. “In 2020 trokken we al veel op met De Jonge Dokter, een platform voor en door jonge artsen. Dat zetten we in 2021 voort, hopelijk met nog meer van zulke partijen.”

Verder heeft de WeCareAcademy in 2020 veel nieuwe ontwikkelaars aangenomen. Beloe: “Dit jaar hebben zij ons vooral zelf benaderd. Ik denk omdat we ons verhaal wat meer naar buiten brengen. En onze mening durven geven.”

“Veel mensen kunnen zich vinden in onze missie en sluiten zich daarom bij ons aan”

Ze doelt bijvoorbeeld op het interview met Niki Achterkamp op Radio 1, over het onderzoek van De Jonge Dokter naar werkplezier en werkstress onder jonge artsen. En op onze nieuwe podcastserie TalentTalk. “We merken dat mensen zich kunnen vinden in onze missie, en zich daarom bij ons aansluiten. Een goed teken.”

In 2021 hoopt de manager van de WeCareAcademy meer ontwikkelaars te verwelkomen. “Dat moet ook wel, want er komen steeds meer zorgverleners bij ons werken. We zijn hard aan het groeien.”

Nog meer zorgverleners aantrekken

In het nieuwe jaar wil Beloe nog meer zorgverleners gebruik laten maken van het aanbod van de academie. Ook externe mensen. “We willen meer workshops geven bij studieverenigingen van zorgopleidingen en bij beroepsverenigingen. En misschien willen collega’s van onze zorgverleners ons onderwijs ook wel volgen. Zo komen we steeds dichter bij ons doel: het verbeteren van de zorg.

Op naar het nieuwe jaar

Beloe kijkt uit naar het nieuwe jaar. “Ik heb veel zin om het nieuwe onderwijsprogramma nog verder te ontwikkelen. Wat gaat goed? Wat kan beter? Missen er nog belangrijke thema’s? En hoe voldoen we zo goed mogelijk aan de behoeftes van onze deelnemers?”

Genoeg te doen, dus! “Dat zeker”, zegt Beloe. “Als WeCareAcademy dragen we niet alleen bij aan de ontwikkeling van onze zorgverleners. Maar we werken ook aan die van onszelf. Want om goed voor anderen te zorgen, moeten we natuurlijk ook goed voor onszelf zorgen.”

Stefan Ottenbros
Oprichter + Directeur

Meer weten?
Neem direct contact met mij op!

Het ontwikkeltraject bij de WeCareAcademy is een combinatie van persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling én werkervaring. De ideale combinatie om je te ontwikkelen als jonge zorgverlener. Daar vertel ik je graag meer over.