Bij TalentCare staat de Zin in de Zorg brengen centraal. Werken in de zorg kan heel pittig zijn, door de steeds groter wordende tekorten en hoge werkdruk die dit met zich meebrengt. Onze Happiness Manager Evi van Zanten deelt 5 tips om de zin in je werk én de zorg te behouden!
1. Vier successen en prestaties
In de zorg zijn er veel momenten waarop er geweldige dingen bereikt worden, ondanks dat de buitenwereld soms een ander beeld schetst. We worden vaak geconfronteerd met negatieve verhalen in de media, maar laten we niet vergeten dat er op de werkvloer genoeg redenen zijn om trots te zijn. Het is belangrijk om ook stil te staan bij deze successen en ze te vieren, samen met onze collega’s.
2. Zorg goed voor jezelf
Je kunt niet goed voor een ander zorgen als je niet eerst goed voor jezelf zorgt. Zelfzorg betekent niet alleen gezond eten en drinken, voldoende slapen, sporten en ontspannen. Zelfzorg gaat ook over weten wie je bent, wat je wil in jouw leven en dat voor jezelf creëren. We moeten leren luisteren naar onze eigen behoeften en grenzen stellen om burn-out en overbelasting te voorkomen. Door tijd te nemen voor ontspanning, hobby’s en sociale activiteiten, maar ook ervoor te zorgen dat je werk energie oplevert in plaats van alleen maar energie kost, blijf je energie en motivatie behouden om anderen te kunnen blijven helpen.
3. Kom erachter waar jij ‘s ochtends je bed voor uit komt
Het is belangrijk om een diepere betekenis te vinden in ons werk in de zorg. Door te begrijpen waarom je elke dag naar je werk gaat, kun je jouw motivatie behouden, zelfs tijdens moeilijke momenten. Voor sommigen kan dit betekenen dat ze zich verbonden voelen met de missie van hun organisatie, terwijl anderen hun voldoening halen uit het directe contact met patiënten en het verbeteren van hun kwaliteit van leven. Het is bijvoorbeeld mijn persoonlijke missie om mijn collega’s zo goed mogelijk te ondersteunen, zodat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Door jezelf te blijven herinneren aan je persoonlijke missie en het hogere doel van jouw werk of de organisatie, blijf je gemotiveerd om het beste van jezelf te geven, ook als je een mindere dag hebt.
4. Stel realistische doelen en schep duidelijke verwachtingen
“In een dynamische omgeving zoals de zorg, is het belangrijk om realistische doelen te stellen en duidelijke verwachtingen te communiceren. Door openlijk te praten met je leidinggevende over wat haalbaar is en jouw eigen grenzen aan te geven, kun je effectiever omgaan met de werkdruk en stress. Het stellen van prioriteiten en het delegeren van taken kunnen ook helpen om onze focus te behouden in je werk. Probeer de gezonde balans te vinden tussen uitdagingen en haalbare doelen.
5. Boekentip
Het boek Zet de patiënt op twee van Arjen Banach en Niek van den Adel is een echte aanrader. Hierin worden onder andere bovengenoemde tips nog verder uitgelicht. Zodat jij aan het eind van je werkdag met een goed gevoel naar huis gaat en dus zin in je werk houdt!