Het verbeterinitiatief van Anouk van Dartel

Psychiatrie: een vakgebied dat enorm tot de verbeelding spreekt. Toch is de vraag naar artsen binnen de psychiatrie groot. Dat gold ook voor de instelling waar TalentCare basisarts Anouk van Dartel (29) werkte. Samen met haar collega’s bedacht Anouk een plan om de opleiding tot psychiater te promoten.

Anouk werkte tot voor kort bij een grote organisatie in de geestelijke gezondheidszorg. Het valt haar op dat veel artsen vaak na een half jaar weer vertrekken om ergens anders ervaring op te doen. Ze stromen dus niet door naar de opleiding tot psychiater. Terwijl de instelling psychiaters goed kan gebruiken.

Een collega van Anouk speelt dan al langer met het idee de psychiatrie te promoten. “Zij was al in opleiding tot psychiater, maar kon wel een blik van buitenaf gebruiken. Van iemand die níet in opleiding was. Die zich goed kon inleven in beginnende artsen die nog niet voor de psychiatrie hadden gekozen.” Anouk stapt graag in.

Het verbeterinitiatief: vier onderwijsmiddagen per jaar

“Ons idee was om beginnende dokters een beter beeld te geven van het vak psychiatrie”, legt Anouk uit. “Hoe? Door ieder kwartaal een interactieve onderwijsmiddag te organiseren, waar ze informatie krijgen over de opleiding en zelf vragen aan psychiaters kunnen stellen.”

In februari zetten Anouk en haar collega de eerste schetsen van het plan op papier. Ze toetsen het idee bij de psychiaters, die enthousiast zijn. Door corona loopt het plan wat vertraging op. “Maar op een gegeven moment besloten we gewoon een datum te prikken. We wilden zien hoe het in de praktijk zou uitpakken.”

“Je hebt enthousiaste mensen met dezelfde visie nodig”

Deelnemers enthousiasmeren

De grootste uitdaging is het bereiken van deelnemers. Daarom ontwerpt Anouk een mooie uitnodiging, die ze verspreidt via de zorgmanagers van de verschillende locaties van de zorginstelling. Dat werkt. Uiteindelijk verschijnen twaalf deelnemers in de Zoom wachtruimte.

De eerste onderwijsmiddag vindt eind oktober plaats. Het hoofd van de opleiding begint met een praatje. Hij vertelt bijvoorbeeld hoe je solliciteert voor de studie. Vervolgens geeft een van de psychiaters een mini-college. Ze bespreekt een case en vertelt hoe ze psychiatrisch onderzoek doet. Heel praktisch toepasbaar.

Psychiater: een zweverig type?

Tijdens het tweede deel van de onderwijsmiddag interviewt Anouk een psychiater en een AIOS. “Dat had ik nog nooit gedaan”, lacht de basisarts. “Ik vond mezelf daar ook helemaal geen type voor. Normaal ben ik niet zo van het presenteren. Maar het ging verrassend soepel.”

Deelnemers kunnen tussendoor vragen stellen. Die zijn er genoeg. Waarom had de psychiater destijds voor de opleiding gekozen? Wat vindt zij zo leuk aan het vak? En wat is minder leuk? Ook bespreken ze een aantal stellingen, zoals ‘Een psychiater is een zweverig type.’

Anouk kijkt terug op een geslaagde eerste bijeenkomst. “Uit de vele vragen en opmerkingen bleek dat deelnemers toch wel openstaan voor de opleiding. Ze sloten het duidelijk nog niet uit.”

Toekomstplannen bespreken

Het liefst zou Anouk zien dat iedere arts daarnaast een ontwikkelgesprek kan voeren met een psychiater of AIOS, als ze daar behoefte aan hebben. “Tijdens zo’n gesprek kunnen ze toekomstplannen bespreken. Een beetje zoals bij TalentCare. Waar krijg je energie van? Heb je weleens nagedacht over een opleiding tot psychiater? Waarom wel of niet?”

Zo voelen beginnende artsen zich gezien, volgens Anouk. “Je geeft persoonlijke aandacht en laat je werknemers nadenken over hun mogelijkheden binnen de organisatie. Dat is super nuttig.” Concrete plannen voor de ontwikkelgesprekken zijn er nog niet, maar Anouk verwacht dat deze in 2021 wel van de grond komen.

Vervolg van verbeterinitiatief

Zelf maakt Anouk het vervolg van het verbeterinitiatief helaas niet meer mee. De reden? Ze is aangenomen voor de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde.

Haar eigen verbeterinitiatief heeft haar dus niet kunnen overtuigen om voor de psychiatrie te kiezen. “Dat is natuurlijk wel jammer”, lacht ze. “Ik wist lange tijd niet welke richting ik op wilde. En heb dus veel verschillende plekken uitgeprobeerd: de psychiatrie, het verpleeghuis, de verslavingszorg. Ik vond de psychiatrie zeker boeiend, maar ik miste de somatische zorg. En ouderen. De ouderenzorg is complex, maar zo interessant en leuk.”

“Vertel collega’s over je ideeën”

Toch is ze er zeker van dat het verbeterinitiatief wordt voorgezet. “De collega die het plan oorspronkelijk initieerde, is heel enthousiast. Zij zorgt wel dat de bijeenkomsten voortgezet worden. En de vaste psychiaters zijn ook heel betrokken.”

Samen de zorg verbeteren

Volgens Anouk is het belangrijk om genoeg medestanders te hebben, als je de zorg wil verbeteren. Enthousiaste mensen met dezelfde visie. “Als ik één ding geleerd heb van dit verbeterinitiatief, is het dat je samen op veel meer goede ideeën komt”, zegt Anouk. “Zelf was ik er bijvoorbeeld nooit opgekomen om een live interview te houden met een psychiater en AIOS. Terwijl dat heel zinvol was.”

Anouk kan iedereen aanraden ideeën in een vroeg stadium te bespreken, ook al zijn ze nog niet concreet. “Het is heel waardevol om collega’s te vertellen wat je in gedachten hebt. Vinden de mensen die langer in de organisatie werken je idee ook reëel? Wie weet lopen collega’s tegen hetzelfde issue aan als jij. Betrek hen erbij. Samen kun je een hoop bereiken.”