Advies aan werkgevers in de zorg: stel service boven efficiëntie

Tegenwoordig wordt er veel gevraagd van zorgverleners. We winden er geen doekjes om: werken in de zorg is zwaar. Om de uitstroom in de zorg tegen te gaan en ervoor te zorgen dat zorgverleners zin in hun werk houden, is het belangrijker dan ooit dat zorgverleners werkgeluk ervaren. En daar moeten in onze optiek zowel de werkgever als de zorgverlener zelf aan bijdragen.

Onze missie is om samen de zin in de zorg te brengen. Om dit te doen, verzamelen wij data bij onze zorgverleners binnen drie thema’s: zin in, zingevend en zinvol. Dit noemen wij de Zindicator. Hoeveel werkgeluk ervaart een zorgverlener op een werkplek? Heeft goede supervisie een grote invloed op de zingeving die iemand tijdens zijn of haar werk ervaart? Heeft een lange reistijd effect op met hoeveel zin iemand naar zijn of haar werk gaat? Vragen waar wij het antwoord op willen weten. 

Het thema zin in, hangt natuurlijk nauw samen met werkgeluk. Wij spraken onze Happiness Manager Evi van Zanten over dit onderwerp. Hoe kun je als leidinggevende of werkgever dagelijks het werkgeluk van zorgverleners vergroten? “Als Happiness Manager ben ik dagelijks bezig met het werkgeluk van alle medewerkers. Ik zorg er daarnaast voor dat iedereen heeft wat hij/zij nodig heeft om zijn/haar werk goed uit te voeren.

Een manier om als leidinggevende of werkgever dagelijks het werkgeluk van zorgverleners te vergroten, is het geven van persoonlijke en oprechte aandacht. Grote cadeaus en het vieren van succes zijn leuk, maar zorgen er niet voor dat zorgverleners elke dag werkgeluk ervaren. Dat zit juist in de kleine dingen. Stel service boven efficiëntie en geef iemand de aandacht die hij of zij verdient!

Geef je zorgverleners dus genoeg persoonlijke en oprechte aandacht. Dit schiet er te vaak bij in. Door de waan van de dag en de 100 dingen die je nog moet doen, komt het vaak genoeg voor dat je toch maar even een mailtje stuurt in plaats van iemand te bellen. Of dat je in gesprek met iemand bent, maar bent afgeleid omdat de telefoon in je broekzak gaat of met je gedachte bij het volgende punt op je to-do lijst bent. We hebben het allemaal druk, maar persoonlijke aandacht is écht heel belangrijk. Dit bleek ook al uit onderzoek van Frederick Herzberg (1970).1 Hij beschrijft dat erkenning, waardering en goed contact met collega’s de arbeidsmotivatie en daarmee ook het werkgeluk van medewerkers ten goede komen. Onderdelen die niet mogelijk zijn, zonder persoonlijke aandacht.

Bij TalentCare zijn we goed in het geven van persoonlijke en oprechte aandacht. Collega’s worden hier niet alleen gezien als medewerker, maar om de persoon die ze zijn. In de Great Place To Work meting van eerder dit jaar scoren wij 95% op de stelling “Management toont een oprechte interesse in mij als persoon en niet alleen als medewerker”. Dit draagt bij aan de overall score van 93% en maakt dat wij ook dit jaar een Great Place To Work zijn geworden. Persoonlijke aandacht en oprechte interesse kunnen echt het verschil maken. Niet alleen door een Happiness Manager, maar ook door de directe manager of leidinggevende van de zorgverleners. 

Een klein gebaar met grote impact

Wanneer wij iemand ontvangen bij ons op kantoor in Bussum, zorg ik er altijd voor dat ik weet wie er voor de deur staat en met wie diegene een afspraak heeft. Ik probeer mij altijd in die persoon te verplaatsen. Hoe zou ik zelf ontvangen willen worden? Iemand moet zich welkom voelen, wij zijn voorbereid op je komst en willen graag dat jij dit ook zo ervaart. Wat komt iemand hier halen en wat kan ik hierin betekenen? Niet iedereen wil een praatje met je maken, ik probeer dit altijd in te schatten aan de hand van hoe iemand binnen komt. En gaat de telefoon terwijl ik iemand bij de deur ontvang? Dan bel ik die persoon later terug. Ik heb liever de volle aandacht voor iemand, dan halve aandacht voor twee personen. Het zijn deze kleine dingen, die jammer genoeg niet ‘normaal’ zijn, die opvallen en die mensen onthouden.

Persoonlijke aandacht kan ook op andere manieren tot uiting komen. Zo hebben wij bijvoorbeeld tijdens de week van het werkgeluk elke zorgverlener een kaartje met een handgeschreven compliment gestuurd. Dat kost even tijd, maar daar zijn heel veel leuke, dankbare reacties op gekomen. Door net een stapje extra te zetten, draag je als werkgever bij aan een gevoel van waardering bij je medewerkers. Dit hoeft natuurlijk niet alleen een handgeschreven kaartje te zijn, maar kan in heel veel dingen zitten. Vraag bijvoorbeeld eerst hoe het met iemand gaat als je diegene spreekt, voordat je overgaat op de orde van de dag. Een kleine aanpassing, met gegarandeerd veel impact!

Profiteer zelf ook van het geven van persoonlijke aandacht

Persoonlijke aandacht en de tijd nemen voor werknemers kan je in de toekomst ook een hoop tijd opleveren. Waardoor service, op termijn, juist ook efficiënt kan werken. Ik ben ook verantwoordelijk voor het wagenpark van TalentCare. Ik zorg dat er altijd een handgeschreven kaartje en autodrop aanwezig is in de auto. Een klein gebaar, persoonlijke touch, die altijd heel goed ontvangen wordt.

Wanneer ik een auto uitgeef aan een zorgverlener, neem ik hier ook de tijd voor. Dit kan binnen 5 minuten geregeld zijn, maar ik neem gemiddeld 20 minuten de tijd. We lopen rustig om de auto heen en ik geef de zorgverlener de mogelijkheid om alle vragen te stellen die hij of zij heeft over onderhoud, de tankpas of pechhulp. Wat brengt mij dit? Ik krijg daarna bijna nooit vragen over de auto’s van zorgverleners. Stel dat ik de auto-uitgifte zo efficiënt mogelijk zou insteken, dan had ik aan de voorkant tijd gewonnen, maar was ik later veel meer tijd kwijt met alle vragen die zorgverleners niet hebben kunnen stellen. Het is dus een win-win situatie. 

Meten is weten

Hoe weet je nu of je werknemers werkgeluk ervaren? En of je inspanningen écht bijdragen aan het werkgeluk? Heel simpel: vraag het aan ze. Naast dat onze cultuur uitnodigt om continu feedback te geven, meten wij ook maandelijks de eNPS Hiermee meet je heel concreet je medewerkerstevredenheid. Onze zorgverleners krijgen dus minimaal een keer per maand de kans om feedback te geven aan de organisatie. Daarnaast voeren wij één keer per jaar een groot onderzoek uit, binnenkort dus onze eigen Zindicator, om uitgebreide feedback op te halen bij onze medewerkers. Waar kunnen wij als werkgever nog in verbeteren en wat gaat er juist al heel goed? Dit geeft meer verdieping, waardoor wij gericht aan de aandachtspunten kunnen werken en punten die goed gaan juist onveranderd kunnen laten.”

Wil jij weten hoe je als leidinggevende of werkgever het werkgeluk van zorgverleners kunt verhogen? Kijk dan de inspiratiesessie met Evi over werkgeluk terug. Zij gaat in gesprek met een TalentCare manager en twee zorgverleners over hun ervaringen en wat werkgeluk voor hen betekent.

Evi van Zanten
Happiness Manager

Meer weten?
Neem direct contact met mij op!

Wil jij het werkgeluk van jouw medewerkers vergroten, maar weet je niet goed hoe? Ik ga hierover graag met je in gesprek (0611463711).